2012. február 20., hétfő

Köztéri-művészet-közvetítés kicsiknek és nagyoknak


Ha azt mondhatjuk, hogy a kortárs művészetről Magyarországon egy meglepően vékony réteg ír-beszél-gondolkodik következetesen, akkor az is igaz, hogy a köztéri művészetet szinte érdektelenség veszi körül. Az egy éve leállított Art Universitas Program kereteiben létrejött alkotásokról az “elszámoltatásig” sem a művészeti kiadványokban sem az országos médiában nem jelent meg jelentősebb írás. Az elkészült műveket ugyan felavatták, de senki sem szervezett köréjük művészet-közvetítő, a megértést és a befogadást szorgalmazó eseményt, nem publikáltak ismertető- vagy magyarázó kiadványt és nem készítettek róla dokumentumfilmet sem.
A magyar huszonévesek korosztályára nem épül múzeumpedagógia és a fiatalabbaknak is csak ad hoc nyílik lehetősége arra, hogy szakemberek segítségével betekintést nyerjenek a kortárs művészet lehetséges értelmezéseibe. Ezért is kivételesen izgalmas lehetőség az Art Universitas: közvetlenül a felsőoktatási intézményekben segíti a kortárs kultúra iránti érdeklődést, szorgalmazza a múzeumlátogatást s talán egy-két leendő diplomás fejében még a műgyűjtés iránti érdeklődés is megfoganhat. Így ha nyilvános téren helyezünk el szobrot, vagy akár egy új típusú public art installációt nem helyénvaló, ha csak passzív nézelődőnek tekintjük a köztér használóit.[1]
A 2011 elején kampányszerűen lezajlott, indokolatlan támadásra valószínűleg meggyőzőbb lett volna reagálni, ha az elkészült műveken kívül nemcsak egy részletes weboldalt lehet felmutatni, hanem megannyi írást és programot, ami a pályaművekre, vagy magára a kezdeményezésre reflektál, azontúl, hogy akár egy, az egyetemisták körében elvégzett közvélemény kutatást is ismertet. Mindezek hiányában szinte érthető volt, hogy egyes sajtóorgánumok lecsapták a semmiből felröppenő labdát és leginkább az elköltött összegekről beszéltek.[2]
Valószínűsíthető, hogy ez inkább rontotta, mint elősegítette a kortárs művészet megítélését.

Hogy van ez másutt?
2011-ben Franciaországban egy fontos eseménysorozatra került sor az építési beruházásokkal összekötött, 1%-os alkotás támogatásáról,[3] és általában az állami megrendelésű művészet értékeléséről és a jövőjét illető perspektívák felvázolásáról (más megannyi szerveződés mellett). Az Art+Université+Culture Egyesület 23 campus részvételével rendezvényeket szervezett az egyetemeken található 1%-os műalkotások köré, melynek lezáró, összefoglaló találkozójára novemberben került sor a Rennes-i Egyetemen. L’art pour tous – les 60 ans du 1 pourcent artistique (Művészetet mindenkinek – a művészeti egy százalék 60 éve) című konferencián politikusok, hivatalnokok, művészek, építészek, szervezők és kutatók szólaltak fel, fejtették ki véleményüket vagy tapasztalataikat az egy százalék különböző aspektusairól. A konferencia az interneten ma is megtekinthető és a következő sorokban ismertetem néhány fontosabb gondolatát.[4]
Franciaországban az állami (legyen az királyi vagy köztársasági) művészeti megrendelések egyfajta természetességgel simulnak bele a közéletbe, az állampolgárok hozzászoktak és a politikusok kampányaikban hivatkoznak rájuk. Itt úgy érzik, hogy a művészetre költött pénzösszegeket a közös költségvetésben már eleve erre szánták. A művészet mindenkinek című konferencia bevezetőjét is öt politikus és intézményvezető tartotta, a helyi polgármestertől kezdve az egyetem elnökén át a miniszteri biztosig. Beszédeikben a nekik fontos témákat járták körül: a kultúra és ezen belül a képzőművészet elengedhetetlen jelenlétét egy demokratikus államban, ennek feltételeinek megteremtését és az új műalkotások létrejötte mellett az állagmegóvást, a múltban létrejött értékek védelmét, ezek valorizációját hangsúlyozták. Mindannyian kitértek a művészeti intézményeken kívüli köztéri művészet kulcsfontosságára, mely az oktatás, a művészek támogatása és a művészet-közvetítésen túl a legmegfelelőbb stratégia a művészettel való mindennapos találkozásra.
Az 1 % artistique program 1961 óta működik a franciáknál és jelenleg 12.300 darabra becsülik a megvalósult munkák számát. Azért nincs pontos adat, mert a leltár ellenőrzését és véglegesítését két PhD diák végzi, akik egyelőre még csak a műfajok függvényeiben csoportosítanak, illetve dokumentációk után kutatnak, ugyanis lehetséges, hogy több munka is megsemmisült, vagy lappang elsősorban a hiányos iratkezelés miatt. Tárgyilagosan szóba került bizonyos műveknek a megsemmisüléshez közeli állapota, vagy mások, elsősorban a közelmúlt urbanisztikai változásai nyomán keletkezett térbeli elszigetelése, funkcióváltása.
Az elmondottakból az is kiderült, hogy Franciaországban sem kötelező az 1 százalék a PPP beruházásokon kívül, de mégis legtöbbször, a végleges politikai döntés az alkalmazása mellett foglal állást, s regionális, vagy éppen városi hatáskörökben ítélik meg a művészeti alkotás létrejöttéhez szükséges anyagi fedezetet. Rennes kulturális alpolgármestere azt is megjegyezte, hogy következetesen bővíteni igyekeznek a művészeti megjelenéseket, és általában sikerül is megszavaztatni az egy százalék összegének odaítélését a demokratikus döntéshozás eljárásain keresztül. (Franciaországban François Morellet kapta a legtöbb, 120 állami megbízást, amelyből 17 darab készült az 1 %-os program égisze alatt.)
A konferencia egyik legvitatottabb kérdése a művek megvalósítása, előállítása volt. A technikai lehetőségek korlátozottsága, az építésszel, építtetővel folytatott dialógus és az építés során felmerülő, előre nem látható problémák megoldásának kérdése többeket is foglalkoztatott. Mindenesetre a művész ambíciói, tárgyalókészsége is nagyban befolyásolja ezeknek a problémáknak a helyes megoldását. Ennek kapcsán a rennes-i konferencián is felmerültek a művésszel kapcsolatos kérdések, ugyanazok, vagy legalábbis hasonlóak mint amelyekre Kertész László a Lektorátus által szervezett köztéri pályázatoknál is utalt: bizonyos alkotók tapasztalatlansága folytán a nyilvános térbe szánt alkotás megvalósítása, vagy megvalósíthatósága, a mű és az urbanizált tér viszonya gyakran problematikus.[5] Nem elegendő egy kiállítási szituációban gondolkodni, egy múzeumi térbe vagy kereskedelmi galériába műalkotást tervezni, hanem a helyszín játékterével és annak szabályaival számot kell vetni– mert az építészeti test nem egy üres forma, hiszen használati rendeltetései és használói is vannak.
A leggyakrabban Franciaországban is már befejezett, vagy a befejezés utolsó stádiumában lévő épületekhez rendelt alkotásokra írnak ki a pályázatokat, de alkalmanként a művész még a tervezés, vagy a kivitelezés stádiumában jelenik meg. A leggyakoribb problémaként a szereplők közötti párbeszéd elégtelenségét, akár hiányát, az építésszel való találkozás lehetetlenségét, egyszóval az építészeti és a művészeti koncepciók közötti összehangoltság nehézségeit és egy, a szereplők közötti közvetítő személy szükségességét említették. Az alkalmazkodást szorgalmazó Gentil Garçon, akinek mostanában avatják fel legújabb művét egy gimnázium kantinjában azonban azt vallja: a művésznek minden esetben igazodnia kell a feladathoz, hiszen amikor elfogad egy megrendelést már nagyjából sejtheti, milyen körülmények között és kikkel kell együtt dolgoznia.
A konferencia kiemelt része a művészet-közvetítésről szólt, amire a franciák már egy jó ideje nagy hangsúlyt helyeznek. Fontosnak tartják a dolgozókkal, tanárokkal, diákokkal való kapcsolatfelvételt, a mű teljesebb, befogadást segítő magyarázatát – s nem csak a legújabbakét. Jean-Pierre Raynaud és Orlan is azt hangsúlyozta, hogy a művész a megbízásoknál nem a megrendelőnek, hanem a köznek dolgozik, találkozóhelyet teremt. Emellett a mű felállításától számított életében a befogadás, visszaigazolás teszi lehetővé az újrateremtést, életben tartást. Vagyis előzetesen és utólag is számolni kell a szűkebb és tágabb környezettel és persze a használókkal, akik hús-vér emberek és nem absztrakt testek. Orlan, akinek a Nantes-i egyetemben felállított legújabb alkotásáról az intézmény még riportfilmet is készített,[6] már terveiben szöveg formájában integrálta művének megértésének elősegítését. Munkája az egyetem külső homlokzatán és a bejárati csarnoknak a mennyezetén és padlóján jelenik meg, a beltéri, függőleges falfelületen pusztán egyetlen dolog található: a művész által készített műleírás, amelyet a mű organikus részének tekint.
Az ülést a nantes-i egyetem kulturális osztályának elnöke zárta, aki a művészet és a tudomány iránti egyidejű érdeklődés felketésének szükségességéről beszélt. Mindennek egyik fő feltételét a párhuzamos szellemi és anyagi elkötelezettségben látta. Kifejezetten hangsúlyozta a művészeti és a tudományos kutatás párhuzamos voltának jelentőségét és azon óhajukat, hogy ez az interdiszciplináris identitás az egyetemük küllemében is megjelenjen.
A rendezvény utolsó, a témához csak érintőlegesen kapcsolódó felszólalója Jean Blaise, kulturális szakember volt, aki több kortárs helyszín és rendezvény elindítója, motorja. Blaise első jelentős akciója 2002-ben a párizsi Nuit Blanche elindítása volt, amely azóta minden október első szombatján egy éjszakára igyekszik újszerűen bemutatni a francia fővárost, és különböző helyszíneken elszórt vetítésekkel, installációkkal és egyéb fény-attrakciókkal nagy tömegeket vonz. E sikeres kezdeményezést azóta több más város is követte, de Blaise immár egy nagyobb és látványosabb fesztivált indítványozott, amikor 2007-ben elindította az Estuaire-t (Delta) Nantes-ban. Ez egy főként köztéri művekből álló, egész nyáron át látogatható projekt, ami az első tervek szerint kétévente, de végül triennáléként ismétlődik meg. A Loire torkolatában fekvő csinos városnak kortárs kulturális köpenyt kölcsönző eseménysorozat kezdeti kiadásainak költségei 7.3 millió euróra rúgtak (ennek kb 37 százaléka volt privát támogatás). Mindez elegendő ahhoz, hogy ez a megalomán, maradandó vagy efemer, de mindig újonnan megrendelt művekkel a városban, a folyóparton és a folyón magán felépülő művészeti „vidámpark” megnyerje a helyiek és a turisták érdeklődését is.[7] A megvalósításhoz szükséges pénzösszeg azóta csak növekszik, mivel nemcsak az új művekre és megnőtt igényekre kell költeni: csak a már létező művek karbantartása, állagmegóvása 300.000 euróba kerül évente. (Ez egy kicsivel több, mint az a 80 millió forint, amivel a magyar állam aMűvészet a tavon kültéri kiállítást támogatta, mely tavaly a Szépművészeti Múzeum szervezésében jött létre.)
Természetesen elhamarkodott és felesleges lenne a francia, vagy az angol művészeti, gazdasági és politikai kontextussal való összehasonlítása a magyarnak. De például a művészet-pedagógia kevésbé a pénzen múlik, mint az elhatározáson és annak következetes véghezvitelén. A francia FIAC például évek óta a Tuileires kertjét is belakja a vásár ideje alatt és szponzorok segítségével nagy volumenű művek kölcsönzésével, vagy megrendelésével, a kereskedelmi galériák által reprezentált művészek bevonásával nagyszámú érdeklődőt vonz. Az alkotások mellett délután 3 és 5 között az École du Louvre tanulói lelkesen magyarázzák az arra sétálóknak a művek történetét, megfejtésük-megértésük lehetséges irányait. A neves iskolában a diákoknak ez a gyakorlat kötelező (és természetesen nem honorált), az erre való felkészülést tanáraik biztosítják. Így már a tanulóévek alatt lehetőségük adódik, hogy gyakorlatban próbálják meg elsajátítani a közönséggel való kapcsolatfelvételt és a gondolatok átadásának módszereit. Az Art Market is pozitív visszajelzéseket kapott, amikor tavaly a programjai közé felvette a múzeum-pedagógiát, ahol négy napon át öt féle ingyenes programmal várták az érdeklődőket a felkészült egyetemisták.
Mindez természetesen sokszorosan megtérül majd és nemcsak szellemi, de anyagi vonatkozásokban is. Nem utolsó sorban például a köztéri alkotások állagmegóvásában, amelyeket az emberek akkor érzik magukénak, ha valami közük is van hozzá.
Stenczer Sári



[1] „nem attól lesz valami a közé, hogy kültéren van, vagy mindenki által érthető, hanem mert egy olyan művészeti aktivitásnak és stratégiának a manifesztuma, amelynek középpontjában a köz ideája áll és ez képezi a tanulmányozás, vizsgálat kiindulópontját és tárgyát is.”
Patricia C. Phillips: Temporality and public art
In: Art Journal, 1989 Winter, p. 332
http://www.scribd.com/doc/71318496/Temporality-and-Public-Art
[2] Egymilliárd „műalkotásokra” - Nem tudni, kié lesz húsz év múlva a tiszalöki és a szombathelyi börtön
Magyar Nemzet, 2011. február 5.
Az elszámoltatási kormánybiztos látókörében az Építészfórum
Tervlap.hu 2011. február 9.
[3] http://www.culture.gouv.fr/culture/dap/dap/unpourcent/
[4] http://www.sites.univ-rennes2.fr/lairedu/
[5] Kertész László: Van-e élet a fővároson kívül, avagy egy public art program tanulságai
In: Te itt áll. Szerkesztette: Kertész László és Leposa Zsóka
[6] http://www.youtube.com/watch?v=nLwlCUlYoaU
[7] Stenczer Sára: Kortárs művészeti fesztivál sikerreceptje Jean Blaise-módra
Artportal.hu, 2007. június 30.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése